Problema cu diagrama și numărul de elevi

După cum poate știți, nu mă uit la televizor. Aflu însă via Facebook că la examenul de capacitate de clasa a VIII-a de la matematică a fost dată o problemă care a făcut știrea zilei. Despre ce este vorba? Exercițiul le cere elevilor să extragă o informație dintr-o diagramă destul de simplă:

problema cu diagrama

În diagrama de mai jos este prezentată repartiția notelor obținute la un test de matematică, de elevii unei clase a VIII-a dintr-o școală. Conform diagramei, numărul elevilor care au obținut nota 5 la acest test este egal cu …

Iar elevii trebuiau să completeze acest număr.

Știți care e răspunsul corect? Gândiți-vă puțin… Numărul de elevi care au luat nota 5 este 3. De ce? Pentru că notele sunt trecute pe axa OX, adică de jos, orizonatală, iar numărul elevilor este trecut pe axa OY, adică cea verticală, din stânga. Așadar, mergem jos până la poziția 5 (corespunzătoare notei 5) și vedem până unde ajunge bara albastră de acolo (până la 3, adică 3 elevi).

Foarte mulți elevi au dat însă alt răspuns. De exemplu 8. De ce? Pentru că au considerat că axa OY, verticală, din stânga, reprezintă notele, în timp ce axa orizontală e cea cu numărul elevilor. După care s-au plâns părinților că ei au rezolvat bine dar au fost depunctați. Părinții s-au uitat peste grafic și și-au zis: da dom’le, e 8, de unde să știe copilul care axă ce reprezintă? Și au semnat o petiție online pentru punctarea ambelor variante de răspuns, pe motiv că formularea este neclară.

Dar este formularea neclară? Păi să ne uităm puțin mai atenți la diagramă. Primul indiciu: pe axa de jos sunt 10 poziții, corespunzătoare celor 10 note, în timp ce pe axa de sus sunt numai 8 poziții. Al doilea indiciu: dacă adunăm numărul total de elevi, în prima variantă (notele jos) obținem 1 + 2 + 3 + 6 + 7 + 5 + 3 + 3 = 30, în timp ce în varianta a doua (notele la stânga) avem 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 + 10 = 52 de elevi în clasă. Dar chiar și dacă am omite aceste elemente, avem în dreapta o mică legendă, care ne spune că barele albastre reprezintă numărul de elevi. Ori dimensiunea acestor bare e reprezentată vertical, deci numărul elevilor e dat de axa OY, din stânga. Mai clar de atât nu cred că se poate.

Până la urmă, exercițiul se reducea la citirea unei simple valori dintr-un grafic. Da, sunt de acord că la o privire fugitivă poți fi tentat să interpretezi axele invers. Dar nu cred că ăsta e un motiv de reevaluare. Dimpotrivă, cred că exercițiul e binevenit. Din punctul meu de vedere, ar trebui ca fiecare test / lucrare / teză / evaluare de matematică să conțină unul-două exerciții de acest tip, care să-i facă pe elevi să iasă din tiparele lor rigide de gândire, în care se așteaptă să identifice imediat necunoscutele, să aplice formula și să deducă rezultatul final. Pentru că inteligența presupune flexibilitate, nu gândire mecanică, iar un astfel de exercițiu poate separa elevii mediocri de cei foarte buni.

Și părinții inteligenți de cei care semnează petiții pentru ai lor domnișori Goe.

Comments
  1. Diagrama are şi o legendă, care spune că dreptunghiurile albastre reprezintă numărul elevilor. Şi dimensiunea variabilă a acestor dreptunghiuri e cea de pe axa oy. Asta înlătură orice dubiu – în cazul unui om care ştie ce este un grafic. Şi elevii cărora li s-a dat testul ar fi trebuit să ştie. 😛

  2. Ethos

    Da, am scris și eu în articol treaba asta. Așa era și când mergeam eu la școală: cei care nu învățau se plângeau că profesorul e rău. 🙂

  3. Aşa e, ai scris. Eu citit la repezeală şi am avut impresia că argumentul ăsta lipseşte. Scuze. 🙂

Lasă un răspuns

%d bloggers like this: