Cât costă să-ți faci un magazin online

costuri magazin online

Anul de grație 2016. Există la ora actuală o grămadă de CMS-uri cu sursă deschisă, adică platforme gratuite pe care îți poți face un site, un forum sau un magazin online. Un domeniu de internet costă circa 12 euro pe an iar un pachet de găzduire shared circa 1-3 euro pe lună. Activarea lor este automată și instantanee, așadar în 5 minute poți avea deja domeniul activ și un panou de control la firma de hosting aleasă. Intri în Softaculous, dai un click și peste alte 5 minute ai deja site-ul instalat și faci comerț electronic. Totul cu o investiție de sub 200 de lei pentru un an întreg.

Sau nu?

Poate unii dintre voi știți că eu colaborez cu cei de la Digital Workforce (DWF.ro), agenție care apare pe prima poziție în Google la o căutare după optimizare seo. Ei bine, cei de la DWF au un blog atașat site-ului lor. Unde, spre deosebire de alte bloguri seo făcute doar așa, pentru că „e bine să ai și blog”, chiar se publică articole interesante din acest domeniu. Iar ultimul citit de mine, putând fi integrat în sintagma promovare site pret, se referă la costurile ascunse ale unei campanii SEO. Ascunse pentru că nu se pot determina cu precizie din start. Citind acel articol, îți cam faci o idee despre cât costă, în realitate, o promovare online făcută cu cap (indiferent că vrei sau nu să apelezi la servicii SEO). Pentru că da, este ușor să ai un site pornit, dar există o diferență între a avea un site și a avea clienți pe el. Iar tu, de fapt, vrei să ai clienți.

Primul lucru care te va costa va fi programatorul sau echipa de programatori. Cum adică, mă vei întreba, când folosești o platformă gratuită pentru magazinul tău? De acord. Dar aceste platforme nu se vor mula niciodată la perfecție pe necesitățile tale. Deoarece ele sunt făcute pentru cazul general, ca să fie utile la cât mai mulți oameni, nu sunt customizate exact pe specificul magazinului tău. Vei avea nevoie să adaptezi, să personalizezi această platformă, să-i implementezi funcționalități noi etc. Iar acest lucru va presupune intervenții la nivel de cod. Adică programare. Și ține cont că un programator nu îți lucrează cu 10 lei pe oră (dacă o face la acest preț, atunci mai bine nu-l angajezi).

Apoi, vei avea nevoie de creare de conținut pentru website-ul tău. Deseori intru pe paginile unor magazine online și rămân siderat de cât de prost sunt concepute descrierile produselor. Vrei să atragi atenția clientului spre produsul  tău, vrei să-l vinzi? Adaugă-i o descriere cât mai atractivă, eventual cu umor, dacă e cazul, cu informații suplimentare, ceva care să-ți facă plăcere să citești. Să se vadă că e scrisă de niște oameni pasionați de acel domeniu. Fă-ți și un blog pentru magazin și publică pe el articole mișto din nișa sau domeniul respectiv. Vei atrage și de acolo clienți. Ba chiar poți identifica diferite căutări de interes din acel domeniu și scrie articole care să devină de referință pentru ele. Fă-ți și o pagină de Facebook. Nu ai timp și talent de așa ceva? Ești afacerist, nu scriitor? Nimic mai simplu: angajează un copywriter. Și nu pe cel mai ieftin, că nu vrei texte ordinare. De exemplu, articolele de pe blogul DWF sunt atât de bine redactate, cu linkuri intrerne între ele când este cazul, încât mai devreme am stat câteva ore intrând de pe unul pe altul; cam așa ar trebui să fie și blogul tău, să țină cititorul pe site, să-l captiveze. Și ține cont că blogul va trebui actualizat regulat, descrierea produselor la fel, pagina de Facebook ținută activă. Deci vorbim de un cost permanent aici.

Apoi, vei avea nevoie de SEO, dacă vrei să apari cât mai sus în motoarele de căutare (mai precis în Google, pentru că știți poezia: „cei patru evangheliști, în număr de trei, sunt Petru și Matei”; cam așa e și aici: cele N motoare de căutare sunt Google, că altele nu contează). Google este cea mai importantă sursă de trafic online. În ultima vreme se spune că traficul de pe Facebook și mobil îl egalează pe cel organic dar eu cred că Google rămâne number one, deoarece pe rețelele sociale mergi ca să te relaxezi sau să vezi poze în timp ce pe Google cauți ca să cumperi. Dacă se înțelege diferența asta subtilă bine, dacă nu, nu sunt dispus s-o explic aici. Revenind, a avea magazin pe net și a nu apărea în primele pagini Google echivalează cu… habar n-am, găsiți voi un echivalent. Cu a avea de câteva ori mai puțini clienți decât ai putea să ai. Alternativ, poți folosi o campanie Pay Per Click (adică reclamă directă pe Google sau Facebook), dacă dorești rezultate mai rapide (dar nu pe termen lung). Există niște diferențe între cele două metode de promovare site, PPC și SEO, pe care poate le voi discuta cândva, dar indiferent pentru care optezi, va trebui să îți aloci un buget separat pentru așa ceva.

Etapa superioară a capitolului promovare site implică creșterea brandului. Magazinele mari sunt branduri iar lumea are încredere în produsele lor (și le cumpără), chiar dacă nu le-a încercat niciodată, pentru simplul fapt că brandul este foarte puternic. Spui Nike și știi că vei cumpăra un adidas de calitate și ești dispus să dai acele sute de lei pe el, chiar dacă încă nu l-ai probat. Asta implică alte costuri și angajarea altor agenții, probabil de marketing digital sau publicitate, pentru că SEO este doar o componentă a acestei publicități mai ample. Aici ar trebui să te gândești așa: reclame în offline (afișe, panouri, spoturi la radio etc), concursuri pe rețelele sociale, un serviciu de clienți impecabil (care să facă impresie bună), comunicate de presă, publicitate în Social Media, în ziare (online și offline), reclame creative etc. Din nou, costuri.

Iar acestea sunt numai câteva capitole. Deci iată, nu-i chiar atât de ieftin și ușor să îți promovezi un magazin online. Știu că poate sunteți dezamăgiți, că poate nu e ce v-ați așteptat să citiți, dar aceasta e realitatea. Dacă s-ar putea face un magazin online serios la preț de câteva sute de lei, probabil toți puberii de 15 ani care au blog ar fi și patroni de succes. Există câteva motive pentru care nu sunt, iar unul dintre aceste motive se regăsește în bugetul alocat afacerii online. Care, ca și orice afacere offline, necesită investiții. Așa că cine vă promite marea cu sarea fără investiții semnificative (la preț de nimic) aș zice că fie vă păcălește, fie nu știe despre ce vorbește.

Asta ar fi prima concluzie iar a doua e recomandarea mea să citiți blogul DWF, dacă vă interesează lucrurile ăstea. O singură remarcă „critică”, sau mai bine zis sugestie, am pentru ei: în articolul citat se menționează trei platforme de eCommerce des folosite (PrestaShop, OpenCart, Mageto), despre care se spune că prezintă, toate, anumite minusuri la capitolul SEO. Mi-ar plăcea să citesc eventual pe viitor niște articole în care aceste platforme să fie prezentate mai detaliat, fie comparativ, fie individual, tocmai d.p.v.d. SEO. Și poate și altele (WordPress, Joomla, Drupal). Astfel încât un antreprenor aflat la început de drum să poată alege într-o mai bună cunoștință de cauză CMS-ul cel mai potrivit pentru site-ul pe care-l are el în minte. Sau un blogger să aibă niște repere despre cum să-și optimizeze mai mult blogul personal.

Comments
  1. In bugetul pentru un business online trebuie incluse si costurile promovarii ulterioare, deoarece in ziua de astazi concurenta este foarte mare in sfera digitalului, asa ca este nevoie sa te evidentiezi in fata publicului tinta. Daca doar iti faci magazin online si astepti ca oamenii sa te gaseasca este ca si cum iti faci carti de vizita si flyere si le tii in sertarul biroului.

  2. Ethos

    Am o vagă impresie că nu ai citit articolul. Pentru că dacă l-ai fi citit, ai fi văzut că am menționat și componenta de promovare, ba chiar i-am acordat un loc important. Și că agenția spre care am pus link și cu care colaborez fructuos se ocupă de SEO. Ba chiar e prima în Google la capitolul ăsta, pe diverse căutări.

    În opinia mea, asta e diferența dintre DWF și o agenție oarecare: prima primește un link dofollow într-un articol lung, a doua încearcă să obțină un link nofollow într-un comentariu la acel articol.

Lasă un răspuns

%d bloggers like this: