De ce SEO este atât de important

Dacă ți-ai deschis un site, fie că e vorba de un magazin online, fie de o altă mică afacere, sau chiar un blog, ai auzit, fără îndoială, expresii ca: SEO, optimizare SEO, optimizare pentru motoarele de căutare. Mai mult, te-ai lovit de ele la tot pasul. Care este importanța reală a optimizării SEO și de ce se vorbește atât de mult despre ea? Este reală aura de armă supremă care o înconjoară sau doar o poveste menită să stoarcă bani de pe urma naivilor? În rândurile următoare o să explic de ce SEO este, pe bună dreptate, o metodă atât de populară și de ce foarte multă lume apelează la ea.

optimizare seo

Să zicem că ai un magazin în offline. Adică pe o stradă din orașul tău. În acest caz, oricâte eforturi ai depune, numărul de clienți pe care-i vei putea servi va fi limitat la vadul comercial, cum se spune, al acelei zone. De exemplu, dacă vinzi costume bărbătești, iar magazinul e plasat în centrul unui oraș de provincie cu 2000 de bărbați, dintre care 800 au putere de cumpărare, indiferent ce vei face, vei avea un bazin maxim de 800 de clienți. Ei bine, internetul anulează granițele fizice sau distanța și, când îți faci un magazin online, bazinul de potențiali clienți devine uriaș. Brusc, poți fi accesat de orice om, din orice colț al țării, oricât de departe s-ar afla el de tine. Dar aici intervine o mică problemă: pentru a te accesa, trebuie ca mai întâi să te găsească! Iar a găsi ceva pe net se traduce în ziua de azi prin a da o căutare pe Google.

Toată lumea folosește Google pentru căutări, inclusiv tu și copiii tăi. Prin urmare, s-ar părea că diferența dintre a fi afișat pe prima pagină (de unde vei primi sute sau mii de vizitatori zilnic) și a fi afișat pe pagina 300, unde nu intră absolut nimeni, adică practic succesul sau incusccesul afacerii tale online depind de toanele celui mai mare motor de căutare din lume. În realitate nu este vorba despre toane, deoarece Google, pentru a putea sorta cât mai bine milioanele de site-uri indexate, se bazează pe niște algoritmi foarte complecși dar bine definiți, care determină cu o precizie matematică ce site-uri vor fi considerate mai relevante pe un anumit subiect și ce site-uri vor fi afișate în coadă. Iar știința și arta înțelegerii acestor algoritmi și utilizării lor în favoarea ta se numește SEO sau optimizare pentru motoarele de căutare.

SEO este un domeniu modern, oarecum de graniță, care nu se învață la facultate. Există multe agenții de SEO bune și foarte, foarte multe agenții dubioase, care aplică tehnici așa-numite „black hat” și pe care, dacă le contactezi, riști să fii penalizat de Google, în loc să crești. În acest articol voi recomanda Digital Metrics, o agenție care se ocupă cu optimizare seo în București și nu numai. Am colaborat fructuos în ultimii ani cu persoana care a pus bazele acestei agenții și pot spune că este unul dintre oamenii care își cunosc meseria. Pentru că, după cum ziceam, nu toată lumea și-o cunoaște.

Optimizările de tip SEO vizează, în mare, trei lucruri principale. În primul rând, creșterea valorii conținutului unui site. Dacă ai un site de știri și nu oferi informații de calitate, atunci degeaba te promovezi, că nu vei fi citit. Dacă vinzi haine foarte proaste la un preț foarte mare, atunci degeaba vei ajunge pe prima poziție în Google, pentru că vei sfârși prin a fi cunoscut drept cel mai mare țepar. Al doilea lucru vizat de SEO este exprimarea acestui conținut într-un limbaj cât mai clar pentru Google. La fel cum limba română are o serie de reguli sintactice și gramaticale care fac un text mai lizibil și mai frumos, Google are un set extensiv de reguli pe care ți le recomandă, și care intră la ceea ce în termeni de specialitate se numesc „semnale on-page”. În sfârșit, al treila obiectiv îl reprezintă „semnalele off-page”, adică linkurile și menționările site-ului tău pe alte site-uri, bloguri sau rețele sociale, care, împreună, îi vor certifica lui Google faptul că ești relevant pe nișa ta, nu doar pe baza spuselor tale, ci și pe baza acestor semnale externe.

SEO este, după cum poate intuiești deja, un proces de durată. Forțarea în această direcție te poate costa scump. Dar și beneficiile sunt de durată. O campanie SEO bine gândită și realizată te poate aduce, în câteva luni, dintr-o poziție de coadă într-una de lider, cel puțin pe anumite cuvinte sau expresii cheie din căutări, iar această poziție se poate menține pe urmă mult timp, fără eforturi suplimentare. Desigur, există și antreprenori care își doresc o creștere rapidă a vizibilității. Ca soluții alternative, campaniile de publicitate prin Google sau pe rețelele social media îți oferă această expunere imediată, costul fiind că, odată încheiată campania, vizibilitatea revine tot imediat la cât era înainte, adică probabil zero.

Totuși, și promovarea pe Facebook ar trebui supervizată de un specialist (iar Digital Metrics se ocupă și de lucrul ăsta), dacă nu vrei să ajungi cu mii de like-uri dar zero reacții și zero clienți, situație descrisă în clipul de mai jos. Și, dacă mă întrebi pe mine, este mult mai puțin eficientă decât SEO. Pentru că lumea intră pe Facebook ca să se relaxeze. Pentru cumpărat, folosește Google.

No Responses

Lasă un răspuns