A fost spart namebox.ro

O parte din clienții namebox.ro au rămas fără site în cursul ultimelor 24 de ore. Inițial, s-a invocat drept scuză un scurtcircuit, pentru ca ulterior, probabil după constatarea ampoarei problemei, să se dea următorul anunț oficial:

Datacore Solution SRL comunică tuturor clienților și colaboratorilor faptul că, în cursul nopții de 14.03.2017 ora 2:05 min, serviciile oferite de societatea noastră, au fost afectate parțial de un atac cibernetic, care a produs pagube asupra unor servere. Datorită intervenției noastre prompte, am reușit să limităm numărul de servere afectate.

Cu toate acestea, încă nu putem cuantifica exact întânderea și gravitatea tuturor problemelor tehnice cu care ne confruntăm. Echipa noastră depune eforturi continue și am început deja recuperarea datelor clienților care ne-au pus la dispoziție backup-urile locale. În urma atacului, au fost afectate inclusiv serverele de backup. În această situație, ne vedem nevoiți să declarăm existența unui caz de forță majoră, în afara oricărei situații pe care o putem preveni.

Pe această cale vă solicităm în continuare, celor care dețineți un backup local, să ni-l puneți la dispoziție. Compania noastră a contactat autoritățile judiciare și în măsura în care vom deține informații suplimentare le vom pune la dispoziția dvs de îndată.

Vă asigurăm încă o dată de întreaga noastră colaborare și susținere și vă mulțumim pentru înțelegere.

Backup-uri locale înseamnă cele gestionate individual de clienți, deci cei care s-au lăsat în baza serviciului de găzduire, posibil să fi pierdut tot.

Acum, dacă mă întrebați pe mine, scopul unui backup ar fi tocmai acela de a proteja site-ul împotriva unei ștergeri eronate sau a unui atac, iar atacul include și spargerea serverului. Nu știu ce soluții de backup au avut ei, de vreme ce le-au fost și ele afectate. Ideal ar fi ca serverele de backup să fie separate de cele pe care rulează site-urile clienților, eventual în alt datacenter sau univers fizic sau habar n-am, dar să nu existe riscul ca un incendiu în punctul X să afecteze și site-urile și backup-urile. În sfârșit, e destul de nasol să te trezești cu munca de câțiva ani complet ștearsă.

Soluția, pentru tine ca blogger, nu este să îi dai în judecată pe cei de la namebox, deși evident că empatizez cu cei care au rămas fără site/blog, dar nu cred că vor putea rezolva mare lucru în instanță. Și nici să verifici dacă firma ta de găzduire are un backup solid. Soluția este să nu te lași complet în grija altora. Motiv pentru care eu tocmai am terminat de-mi instalat UpdraftPlus pe toate blogurile WordPress active.

Aveți grijă de site-urile voastre, pentru că, în final, paguba este a voastră.

anunț namebox

Comments
  1. Mmmm sunt un pic pe langa subiect. Nu folosesc acest program si nici backup la blog nu am. cred ca am sa ma gandesc mai bine si la o solutie in acest sens

  2. Ethos

    Nici eu nu foloseam înainte. Până acum n-am avut probleme, dar mai bine să fii prevăzător.

  3. Sunt niste reguli bine cunoscute in industrie. Backup sanatos se face in vreo 5 locatii, aflate la minim nu-mai-stiu-cate sute de kilometri una de alta, preferabil pe alt continent, pentru a fi asigurat chiar si in caz de cutremur sau atac terorist

    Evident, romanii nu-si permit asa ceva.

  4. Ethos

    Poate că își permit, dar mă gândesc că n-o fi o facilitate a pachetelor de 1-2 euro / lună.

  5. Lamiita Petre

    Pai si daca ” În urma atacului, au fost afectate inclusiv serverele de backup”, asta ce inseamna ?

  6. Ethos

    La un site poți să ai backup făcut de firma de găzduire și backup făcut de tine. În cazul ăsta, atacul respectiv a vizat și serverele de backup de la namebox. Așa că cei care au fost afectați de acest atac și nu au avut backup-ul lor la site, adică s-au lăsat în grija firmei de găzduire, posibil să nu-și mai poată recupera site-ul.

  7. Ma amuzam cand vedeam comentarii de genul: daca esti pe un domeniu free risti sa ramai fara blog. Ei bine nimic mai fals, uite ca se poate si daca esti pe domeniu. Imi pare rau pentru toti cei afectati, mai ales ca aseara am descoperit ca printre ei se afla si cativa bloggeri dragi mie, pe care ii apreciez. E cumplit sa-ti vezi munca de cativa ani distrusa.

  8. Ethos

    Când ești pe domeniul altora, ești la mâna lor atât cu bune, cât și cu rele. Dacă Google sau WordPress.com vrea, poate să îți șteargă contul. Dar nici nu te doare capul cu securizarea blogului. Și de obicei nu îți vor șterge contul, decât dacă faci prostii.

    Când te muți pe domeniu, blogul trece pe mâinile tale. Nu te mai poate da nimeni afară, pentru că acum ești în casa ta. Dar nici avantajele dinainte nu le mai ai. Nu mai există o echipă de specialiști care să se ocupe de blog pentru tine și care să îți pună la dispoziție, gratuit, servere de top. Acum trebuie să te ocupi tu de securitatea blogului, de găzduirea lui etc.

    Avantaje și dezavantaje.

  9. @ Ethos:

    Eu vorbesc de backup pe care ar fi trebuit sa-l fi avut firma insasi, indiferent ca tie iti vand un pachetel de 2 euro / luna sau ceva mai “carnos” (gen VPS). Ca, vorba aia, ei fac backup intregului disk de pe server.

    Ma rog, eventual sa fi facut backup doar serverelor principale, si sa fi exclus serverele folosite la shared hosting, de pe care nu scot bani multi? Posibil. Dar e clar ca ei de fapt n-au facut backup conform cu nici un standard, asa ca e degeaba discutia.

  10. Ethos

    Păi așa mă gândeam și eu, că dacă backup-ul costă, să-l fi inclus în prețul pachetelor de elită. Dar înțeleg că n-aveau decât clienți mici. Pe de altă parte, și tu, ca client, îți asumi niște riscuri când îți pui status pe Facebook Owner @ My Blog. Gen da, taxiul era de vină, că era un șofer Uber cu o tărăboanță, dar tu ce căutai în el? Sau dacă mergeai cu el, ți-ai asumat niște riscuri.

    Acum, toată lumea (vorbim de bloggerii mici) merge cu Uber. Și de asta ziceam că la nivelul nostru, nu strică să-ți pui un plugin de backup, mai ales că-i gratuit. În rest, sunt de acord cu tine la faza cu firmele, dar mno: plătim 1 euro lunar.

Lasă un răspuns

%d bloggers like this: