Externalizarea inventarului

Timp de peste 10 ani am fost angajat în cadrul unei societăți cu puncte de lucru în toată țara, care vindea produse alimentare. Societatea în cauză își făcea singură inventarul și, fiind vorba de multe puncte de lucru, avea un departament special cu revizori. Acest departament funcționa de mult, încă înainte să mă angajez eu, iar firma în cauză avea și un departament de IT propriu, ba chiar și unul auto, practic nu externaliza niciun serviciu, așa că lucrurile era oarecum optimizate, dar chiar și în cazul unei astfel de societăți mamut pot să apară diverse probleme sau fisuri.

magazin birotica

În primul rând, ca să faci un inventar la o grămadă de magazine răspândite în toată țara, vei avea nevoie de personal. Va trebui să angajezi pe cineva care să facă inventare și care numai cu asta să se ocupe. Iar acel cineva va trebui să fie o persoană integră și capabilă, deoarece responsabilitatea ce îi revine este foarte mare. Dacă un vânzător greșește la scanarea unui produs, atunci se produce o diferență de casă de câțiva zeci de lei, dar dacă un revizor nu-și cunoaște foarte bine jobul, și la început de unde să și-l cunoască, poate da peste cap gestiunea din numeroase depozite, cu pagube potențial masive. Și probabil vei avea nevoie de mai mulți oameni.

Apoi, acest revizor angajat de tine trebuie să fie dispus să călătorească în țară, că practic ăsta va fi jobul lui. La firma la care lucram, foarte mulți revizori și-au găsit cu timpul alte ocupații, s-au angajat în alte părți, pentru că erau permanent pe drumuri, iar asta se adună și te seacă. Ajungi la o stare de saturație, așa că acești revizori trebuie și plătiți consistent, pentru a le oferi o motivație. Unde mai pui că pentru o bună desfășurare a inventarierilor, trebuie creat un suport IT sau o infrastructură care să le asigure coerența și buna funcționare. Și nu toate firmele sau companiile au un departament IT care să implementeze programe și proceduri eficiente sau optime.

Și asta nu e tot. Când revizorul și gestionarul lucrează în cadrul aceleiași firme, se cunosc și se văd regulat, o dată sau de câteva ori pe an, apare și posibilitatea unei inventarieri subiective. Gestionarul are lipsuri, dar n-are bani pe moment, așa că îl mai servește pe revizor cu o masă, cu o pălincă, cu un plic, iar acesta mai închide ochii, că doar răspunderea pentru bunurile din depozit sau magazin rămâne tot a gestionarului, nu a lui. Gestionarul va trebui într-un final să-și acopere lipsurile (sau să continue să-l mituiască pe revizor), dar între timp patronul are de pierdut, că punctul de lucru funcționează defectuos. De exemplu, pe stoc apare produsul X în cantitate suficientă, așa că sediul nu-l trimite spre depozit, dar în depozit el lipsește, iar asta duce la scăderea vânzărilor. Plus alte consecințe asupra cărora nu vreau să insist, adică ce se poate petrece când ai o gestiune cu lipsuri ascunse de către gestionar.

V-am făcut această lungă și cuprinzătoare introducere pentru a realiza cât de utilă poate fi externalizarea unor servicii de inventariere în cadrul unei firme sau companii suficient de mari. La noi în România serviciile de externalizare sunt mai puțin folosite decât în afară, deoarece românul, spune o vorbă, se pricepe la toate, așa că nu prea are încredere în a-i lăsa pe alții să se ocupe de anumite segmente ale afacerii sale. Și poate ăsta e unul din elementele care duc la eșecul multor firme autohtone. Pentru că în economie nu-i de ajuns să poți face ceva, trebuie să fii și eficient, și nimeni nu poate fi eficient la 10 lucruri odată. Fiecare e bun la ceva.

Ca o analogie simplă, să zicem că ești pasionat de pictură și vrei să-ți deschizi o afacere în care să vinzi tablouri. În scurt timp vei constata că businessul tău presupune și contabilitate, și stocuri, și norme de protecția muncii, și birocrație, și 1001 de alte lucruri la care nu te gândeai la început și care n-au nimic de-a face cu pictura. Și vei ajunge să faci orice altceva, numai pictură nu. Ei bine, pentru anumite tipuri de societăți, inventarierea este încă o astfel de chestie suplimentară de care trebuie să te ocupi și care complică în mod nenecesar activitățile tale. Așa că poate este mai bine (și mai ieftin, trăgând linie!) s-o externalizezi unor profesioniști.

Cei de la firma din linkul de mai sus asigură inventarieri obiective, independente, profesioniste, prețuri avantajoase, deoarece, pe parcursul inventarelor desfășurate de ei, activitatea punctelor de lucru nu este afectată, persoanlul de acolo neluând parte la aceste inventarieri. Și, în plus, nu cer măriri de salariu pe motiv că au de mers prin toată țară, deoarece ei cu asta se ocupă și au deja personal atât în țară, cât și în Bulgaria sau Republica Moldova. Cât despre profilul acestei firme, faptul că anul trecut Telekom și-a externalizat serviciile de inventariere către ei cred că spune totul.

Lasă un răspuns